Zorgt het eten van snelle koolhydraten voor een hongergevoel?

Zorgen snelle koolhydraten voor een hongergevoel?

Op het moment dat je wilt afslanken of je gewicht ongeveer hetzelfde wilt laten blijven is het van belang om de juiste voeding op het juiste moment te consumeren.
Wat voor jou precies juiste voeding en het juiste moment is dat weet ik natuurlijk niet want ik ken je niet.

Wat ik wel weet is wat voeding voor effect kan hebben op je lichaam.
Dit wordt namelijk getest in gecontroleerde onderzoeken zodat mensen zoals ik jou kunnen adviseren wat te doen als je wilt afslanken, aankomen of je fitter wilt voelen en hoe je dit allemaal gaat toepassen in je dagelijks leven.

Snelle- en langzame koolhydraten

Koolhydraten zijn zetmeel en suikers. Ze zitten in bijna alles wat je eet zoals brood, aardappels, rijst, macaroni, erwten en bonen, melk, fruit, snoep, koekjes en chips.

Je darmen veranderen koolhydraten in glucose. Dat komt in het bloed als bloedsuiker en dat is de brandstof voor je lichaam.

Heb je diabetes dan gebruik je medicijnen of insuline om je bloedsuiker goed te houden.
Heb je geen diabetes dan doet het lichaam dit zelf voor je.

Sommige koolhydraten worden sneller omgezet in bloedsuiker dan andere, vandaar dat we onderscheid maken in ‘snelle’ en ‘langzame’ koolhydraten.

Even snel googlen

Als we de zoektermen ‘honger koolhydraten’ of bijv. ‘snelle suikers honger’ gebruiken dan krijgen we gelijk een lange rij links te zien die ons allemaal vertellen dat we beslist geen snelle koolhydraten moeten eten want daar krijgen we alleen maar nog meer honger van.

Hieronder een voorbeeld van zo’n afbeelding die ons moet waarschuwen voor het eten van (veel) koolhydraten in één keer omdat je lichaam steeds meer insuline moet aanmaken en je hierdoor moe en ziek wordt.

Dat insuline juist een verzadigend effect heeft is men blijkbaar vergeten in de afbeelding te zetten…

Het onderzoek

Een groep van 15 gezonde mannen kregen in een crossover opzet een 50g glucose- of een 0,9% zoutoplossing intraveneus toegediend. Een uur ervoor hadden ze een licht ontbijt van 280kcal gegeten.
Na de glucose-oplossing stegen de bloedglucoseniveaus, piekte de insulineafgifte, en een snelle glucoseval volgde. Dit was met de zoutoplossing niet het geval. Geen van de deelnemers wist wanneer men welke oplossing toegediend kreeg, maar er werden geen verschillen gerapporteerd in hongergevoel of hoe vol de deelnemers zaten.

Conclusie: ‘Despite this wide glycemic fluctuation in the glucose infusion condition subjective feelings of hunger, appetite satiety, and fullness did not differ from the control condition throughout the experiment. These findings clearly speak against the notion that fluctuations in glycemia and also insulinemia represent major signals in the short-term regulation of hunger and satiety.’

We hebben altijd trek, ook als we geen honger hebben

In Nederland is de voedselbeschikbaarheid zo hoog dat er altijd voedsel voorhanden is.
En omdat het voorhanden is hebben we de neiging om het op te eten. Dit is veilig want we kunnen alle energie die we niet per direct nodig hebben opslaan in onze vetcellen voor later.

Dit noemen we de obesogene samenleving.

We eten als we honger hebben maar ook als we geen honger hebben.
We eten omdat eten gezellig is, lekker is, leuk is, omdat het tegen verveling helpt en de belangrijkste reden: omdat het een gewoonte is.

Maar de invloed van insuline en lage bloedsuikerniveaus….die is maar klein.

Conclusie

Lage bloedsuikerniveaus zijn voor diabetici niet goed. Gezonde mensen merken dit in veel gevallen niet.
Het eten van alleen maar snelle- of langzame koolhydraten gebeurt in de praktijk niet vaak aangezien een maaltijd vaak uit zowel vet, eiwit als koolhydraten bestaat.

Dat we trek hebben na snelle koolhydraten te hebben gegeten komt voor. Dit komt echter niet door de snelle koolhydraten, dit komt omdat we tegenwoordig altijd trek hebben.

Dat we trek hebben na zojuist een maaltijd te hebben gegeten is vrij gewoon: er is immers altijd nog wel ruimte voor ‘iets lekkers’. We hebben er zelfs een complete maaltijd voor verzonnen: dit noemen we het dessert.

Dat verschillende vormen van voeding kunnen leiden tot meer of minder eten, dat wisten we al.
Het heeft alleen geen relatie met onze bloedglucoseniveau’s of insuline.

Waarom we meer eten dan we willen en wat we hieraan kunnen doen komt uitgebreid aan bod in het nieuwe lifestyle plan ‘Je Eigen Coach’ wat ik aan het schrijven ben.

Maurice van der Wardt.

Bronnen.

1. Schultesa B (2016), Pankninb AK, Hallschmid M, e.a. Glycemic increase induced by intravenous glucose infusion fails to affect hunger, appetite, or satiety following breakfast in healthy men. Appetite. Volume 105, 1 October 2016, Pages 562–566
2. Chivo opleidingen.

2016-11-07T10:43:36+00:00 By |Artikelen|0 Comments

About the Author:

Personal Trainer, Blogger en Online Coach. Brengt mensen z.s.m. in een topshape. Via zijn facebookpagina, instagramaccount en website schrijft hij dagelijks motiverende- en inspirerende stukjes over training, voeding en gedrag.

Leave A Comment