Zorgt het eten van weinig koolhydraten voor meer vetverlies?

In dit artikel laat ik zien waarom insuline geen dikmaker is en dat het eten van weinig koolhydraten niet voor meer vetverlies zorgt dan het eten van veel koolhydraten bij een voedingspatroon dat gelijk is in het aantal calorieën.

Het belangrijkste is het totaal aantal calorieën dat je dagelijks consumeert, dit bepaalt uiteindelijk of je afvalt of aankomt. Hoe je dit voedingspatroon invult is afhankelijk van je persoonlijke voorkeur, activiteiten niveau en je doelen.

Insuline

Insuline is een hormoon. Hormonen zijn chemische boodschappers die als sleutels werken: ze ‘openen de deur’ naar de verschillende functies van ons lichaam. Één van de rollen van insuline is het opslaan van suikers (en vet). Het is hierdoor dat mensen denken dat insuline een dikmaker is.

De gedachte is dat koolhydraten (suikers) die worden gegeten zorgen voor een insuline afgifte en dat insuline al die suikers uiteindelijk opslaat als vet. Inderdaad, koolhydraten zorgen voor een insulinerespons. Maar eiwit doet dit ook, soms geeft eiwit zelfs een hogere insulinerespons dan koolhydraten. [1] Zoals te zien is in onderstaande de grafiek geeft een biefstuk een hogere insulinerespons dan veel pastasoorten. Belangrijk om te weten is dus dat niet alleen koolhydraten maar ook het consumeren van eiwit zorgt voor afgifte van insuline. Als je dus geen koolhydraten zou eten maar de hele dag alleen eiwit dan is de insuline afgifte alsnog de hele dag torenhoog.

Studie van Kevin Hall. Dokter Kevin Hall is een Amerikaans onderzoeker integratieve fysiologie. Zijn laboratorium onderzoekt hoe ons metabolisme en hersenen reageren op een verandering in het voedingspatroon en beweging.

Hieronder een interview met onderzoeker Kevin Hall.

Hij heeft onderzocht of een groep mensen met overgewicht beter afvielen met een voedingspatroon dat erg laag in koolhydraten (ketogeen) is.

De eerste 4 weken kregen de deelnemers een standaard voedingspatroon waarvan 25% van de energie uit koolhydraten kwam. Daarna aten de deelnemers 4 weken lang nog maar 5% koolhydraten (zeer laag in koolhydraten). Het goede aan deze studie is dat alle deelnemers aan het onderzoek strikt gecontroleerd werden. Zij leefden in een afgeschermde omgeving (metabole kamer) en hierdoor konden de onderzoekers precies controleren wat de deelnemers aten.

Resultaten.

  • De insulinegehaltees halveerden toen de deelnemers vrijwel geen koolhydraten meer aten.
  • Vetverbranding VERTRAAGDE zelfs nadat men vrijwel geen koolhydraten meer at.

Samengevat: Er was geen verschil in vetverlies tussen de twee voedingspatronen.

Conclusie.

Iedereen is op zoek naar het antwoord op die ene vraag: Hoe verlies ik het meeste vet?

Het antwoord is en blijft vrij saai: Om vet te verliezen dienen we minder calorieën binnen te krijgen door voeding dan dat we verbruiken met onze dagelijkse activiteiten. Of we nu veel of weinig koolhydraten (of vet) eten: het maakt voor het verliezen van vet niets uit.
Doe wat werkt voor jou:  als je het prettig vindt om vet te verliezen door vooral wat minder vetrijke producten te eten, super. Als je in het verleden bent afgevallen door een aantal koolhydraatrijke producten uit je voedingspatroon te schrappen, ga hier dan vooral mee door!

Insuline en koolhydraten zijn geen dikmakers, je verliest niet extra veel vet door minder koolhydraten te eten. Je verliest vet als je minder van alles eet.

Personal training in Amsterdam en ’t Gooi: info@jeeigencoach.nl
Online coaching: info@jeeigencoach.nl
Instagram: https: jeeigencoach

Referenties.

  1. Holt SH (1997), Miller JC, Petocz P. An insulin index of foods: the insulin demand generated by 1000-kJ portions of common foods. Am J Clin Nutr. 1997 Nov;66(5):1264-76.
  2. Chivo opleidingen
  3. https://www.youtube.com/watch?v=MiUyjMjuLl0

About the Author:

Je Eigen Coach levert objectieve en onderbouwde informatie over voeding, training en lifestyle.

Leave A Comment