Jij kan niet dik worden deze Kerst.

De maand december is een dure, donkere en koude maand waarbij het venijn in de staart zit.

Het is niet ongewoon dat mensen het einde van het jaar aangrijpen om hun vetpercentage bewust iets te laten stijgen.

En dat mag. Want velen van mijn lezers letten een groot deel van het jaar op wat zij eten en dit kost energie en wilskracht.
Nu is het tijd om alle remmen los te gooien. Het is tijd voor de jaarlijkse contemplatie.

Geniet en ontspan is het devies. Het liefst in gezelschap van familie, eten en drinken. In die volgorde.

Natuurlijk heb je alle mogelijke tips al 123x voorbij zien komen de afgelopen dagen.
En weet je wat, ik denk dat je ze niet eens zo hard nodig hebt. Want je komt niet aan van een avondje ‘All you can eat met Kerstmis’.

Je hebt namelijk een bandbreedte waarin je lichaamsgewicht zich bevindt. Stap je er af en toe buiten dan is dat geen enkel probleem.

Je komt aan van 1 Januari tot vandaag. Of niet natuurlijk.

Echt, ook al doe je nog zo je best, je komt maar niet aan met Kerst. En ik leg je uit waarom.

1. Je gebruikt dit jaar kleinere borden en glazen met Kerst.

Deze past niet alleen bij Kerst maar ook bij Pasen, een huwelijksfeest, verjaardag, regenachtige zondag en in de kantine na het sporten.

Een kleinere portie bevat minder calorieën en in de praktijk zit je vaak even vol als na een grotere portie. Vaak eten we niet omdat we honger hebben maar omdat we het eten van voedsel willen beleven. En bij een belevenis is het belangrijk hoe iets eruit ziet. Gebruik je kleinere borden en glazen dan lijkt wat je eet en drinkt meer volume te hebben. Dit beïnvloedt je verzadigingssignalen met als resultaat dat je minder eet.

2. Hoe meer je eet hoe meer je gaat bewegen.

Het is winter dus zit je in je bulk. Dat is mooi want je lichaam is er op ingesteld om al die extra calorieën te compenseren door je NEAT omhoog te gooien. NEAT = deze Kerst uit jezelf opstaan om de borden en het bestek in de vaatwasser te doen, aanbieden om de jassen op te hangen van het bezoek of tegen je zin in met je vriendin of vrouw naar IKEA te gaan maandag. Als reactie op een calorieoverschot wil je onbewust meer bewegen. Als je uiteindelijk door het noodzakelijke doolhof bent gelopen en bent geëindigd bij de broodjes hotdog heb je het toetje van de avond ervoor er weer afgelopen.

3. Jij doet ff lekker gewoon dit jaar.

Dit jaar vraag je aan je familie en vrienden hoe het met ze gaat en of ze ook zitten te wachten op het nieuwe boek van Fajah Lourens.
Voer een gesprek over koetjes, kalfjes, over Trump en zijn drang naar meer kernwapens, over de oplossing van de honger in 90% van de wereld terwijl je zelf aan de lopende band kerstkransjes eet deze dagen en over al die superfoods die je nog steeds eet terwijl het allang geen 2014 meer is.

4. Je bent moreel superieur.

Ook al is het Kerstmis, op tweede kerstdag ga je direct in de ochtend naar de sportschool en maak je een selfie voor Instagram. Jij hoort niet bij de rest van Nederland die in z’n bed blijft stinken na de avond ervoor pudding en wijn naar binnen gegooid te hebben.

Nee, jij bent beter.

5. Je hebt geen tijd om te eten.

Gesprekken in real life zijn leuk maar door alle selfie’s op Instagram scrollen is beter + je verbrand continue calorieën met je duim.
Daarnaast: als je het goed doet vergeet je hierbij te eten. Enkel voordelen dus.

Zorg dat je accu van je telefoon vol is en vraag de WIFI code aan je schoonmoeder.

Conclusie

Je wordt niet dik met Kerst. En ook niet met Oud & Nieuw trouwens.
Als je altijd al overeet op verjaardagen en feestjes dan doe je dat met Kerst waarschijnlijk ook. En doe je dit normaal gesproken niet…precies.

Zalig Kerstmis of Fijne feestdagen, wat je prefereert.

Maurice.

2016-12-25T08:38:19+00:00 By |Artikelen|0 Comments

About the Author:

Je Eigen Coach levert objectieve en onderbouwde informatie over voeding, training en lifestyle.

Leave A Comment