Het ligt niet aan de calorieën, ik eet namelijk al bijna niks!

Op de websites van sommige zogenaamde ‘gezondheidsprofessionals’ wordt vaak beweerd dat de totale hoeveelheid calorieën die je op een dag eet er niet toe doet als het gaat om dikker worden.
Wat er wel toe doet volgens hun? Insuline, suiker, hormonen, gluten, noem het maar op.
Als voorbeeld haalt men vaak aan: ”Als ik 1 koekje eet dan word ik al dikker en als ik ‘normaal eet’ niet! Insuline slaat alles op in mijn vetcellen!”
Ik dacht: hoe kan het dat deze mensen dat toch allemaal denken?De caloriebalans is leidend: willen we ons gewicht verminderen, dienen we minder calorieën tot ons te nemen. Simpel.
[1] Uit onderzoek is gebleken dat zelfs als mensen actief moeten bijhouden wat zij dagelijks eten, zelfrapportage genaamd, zij vaak simpelweg vergeten alles op te schrijven. [2] Hierdoor denken mensen dat ze daadwerkelijk dikker kunnen worden of niet kunnen afvallen terwijl zij toch ‘zo weinig eten’.Waarom denken mensen dat ze van een paar koekjes dik worden en van ‘normaal eten’ niet?
De gemiddelde energiebehoefte van een vrouw ligt rond de 2000kcal per dag.
De gemiddelde energiebehoefte van een man ligt rond de 2500kcal per dag.Onderstaande getallen laten zien dat ‘een paar koekjes’ al snel betekent dat je gemiddeld de helft van je energiebehoefte op een dag hebt vervuld….zo ga je dus snel over je dagelijkse energiebehoefte heen en worden de overtollige calorieën opgeslagen als vet.Wie eet makkelijk een pak koekjes op als hij/zij de kans krijgt? *steekt vinger op* Daarom heb ik dit soort producten ook niet in huis want anders gaat het op.

Voedingswaarde, per 100gram:

Kipfilet: 100kcal.
Gekookte aardappelen: 82kcal.
Sperziebonen: 32kcal.

Albert Heijn roze koek: 445kcal.
Jodekoek: 425kcal.
Reuzekrakeling: 500kcal.
Stroopwafel: 440kcal.
Chocolade pindakoek: 530kcal.

[1] http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_wet_van_de_thermodynamica[2]Lichtman SW, Pisarska K, Berman ER, et al. Discrepancy between self-reported and actual caloric intake and exercise in obese subjects. N Engl J Med. 1992;327(27):1893–1898. doi:10.1056/NEJM199212313272701.
10488174_658266317620337_6107198363563971568_n

 

2016-11-07T10:43:41+00:00 By |Artikelen|0 Comments

About the Author:

Je Eigen Coach levert objectieve en onderbouwde informatie over voeding, training en lifestyle.