Diëten of doen waarbij jij je prettig voelt?

Note: ik gebruik het woord ‘dieet’ in dit artikel.
Dit woord gebruik ik persoonlijk niet of nooit aangezien dit een korte-termijn oplossing impliceert maar aangezien ik in dit artikel schrijf over producten (commerciële dieetvormen) die ook als zodanig worden gecommuniceerd gebruik ik het woord ‘dieet’ toch.
Een passende vervanging voor het woord ‘dieet’ is ‘voedingspatroon’.

 

De afgelopen decennia zijn we geconfronteerd met verschillende dieetvormen, elk met hun eigen regels en denkbeelden.

Kent u nog het…

– Cambridge dieet
– Sonja Bakker
– Vastendieet
– Paleo
– Dr. Frank
– MLM (Eet de helft)
– Etc.
– Etc.

De vraag is natuurlijk, waarom zijn er eigenlijk zoveel diëten? En waarom zeggen ze stuk voor stuk dat hun eigen dieet het beste is voor ons?
Bij elk dieet zijn er ook nog eens veel mensen die zeggen dat het voor hun heeft gewerkt (incl. voor-na plaatjes) dus hoe moet je nu weten welk dieet je moet volgen?

Je zou denken dat we nu onderhand wel weten welk dieet ECHT werkt, we hebben er immers al zoveel zien langskomen op tv.
Nou, dat klopt.
We weten wat werkt.

Gisteren is er een meta-analyse uitgekomen wat bevestigt wat we al weten: het succes van een dieet (voedingspatroon dus) is in de eerste plaats afhankelijk van de loyaliteit naar het voedingspatroon.
Conclusie: Persoonlijke voorkeur moet altijd tot uiting komen in het dieet.

– Als jij aardappelen lekker vindt: eet dan aardappelen.
– Als jij melk lekker vindt, drink dan melk.
– Als jij bepaalde chocoladekoekjes lekker vindt, eet dan af en toe dat chocoladekoekje.
– Als jij ………. lekker vindt, eet of drink dat product dan.

Het klinkt logisch, toch?
Als afvallen voor jou betekent: het eten en drinken van producten die je helemaal niet zo lekker vindt kan dat na een aantal weken betekenen dat je het zat bent en met je dieet stopt. De moeite die het volgen van het dieet kost is groter dan de motivatie om op deze wijze nog langer door te gaan.

Bij alle dieetvormen waarbij je opeens geen producten meer mag die je al je hele leven consumeert moet je jezelf de vraag stellen:
Heeft het zin op deze manier?
Wil ik dit?
Is het mij dit echt waard?
En dus is de belangrijkste vraag die jij jezelf moet stellen: Voel ik mij prettig hierbij?

Als je ook maar enigszins twijfelt over het antwoord op 1 van deze vragen is het misschien zinvol om te kijken naar de invulling van je dieet (voedingspatroon).

Terug naar de meta-analyse.
Een meta-analyse is een statistische analyse waarbij de resultaten van verschillende studies gecombineerd worden tot een ‘overall’ resultaat.
Doordat er een beeld geschetst wordt van een grote groep mensen hebben meta-analyses een hoge bewijslast in de wetenschap.
In het onderzoek van Johnston et al. zijn in totaal 50 onderzoeken met 7300 proefpersonen meegenomen.

Diet4

Afbeelding van de conclusie uit de meta-analyse.

Citaat: ‘De verschillen in gewichtsverlies tussen alle dieetvormen zijn klein.
Het is aan te bevelen dat men een dieet kiest dat men zo lang mogelijk kan volhouden.’

Conclusies van het onderzoek:

– Alle diëten presteerden beter dan het volgen van geen diët.
– Alle diëten lieten een gemiddeld gewichtsverlies van 8kg na 6 maanden zien.
– Na 12 maanden was het gemiddelde gewichtsverlies 6kg.
– Er zijn vrijwel geen verschillen in gewichtsverlies tussen alle verschillende dieetvormen.

Diëten die meegenomen zijn in de meta-analyse:

Atkins, South Beach, Zone, Ornish, Rosemary Conley, Biggest Loser, Jenny Craig, Nutrisystem, Volumetrics, en Weight Watchers.

Conclusie van deze hele lapt tekst:

Elk dieet dat je überhaupt kan volhouden is het beste geschikt voor jou om succesvol vetverlies op de lange termijn te garanderen.
Een calorietekort i.c.m. producten die je kiest op basis van persoonlijke voorkeur heeft de grootste kans op succesvol afslanken.
Laat je niet verleiden tot een ‘quick fix’, die is er niet.
Het is van belang dat je jouw persoonlijke voorkeur in het voedingspatroon laat terugkomen door producten te consumeren die je lekker vindt en waarbij je je prettig voelt.

Oftewel: Eet wat je lekker vindt en zorg voor een dagelijks calorietekort.


Referenties.

A diet by any other name is still about energy
Auteur: Linda van Horn, PhD, RD.
Johnston et al, 2014. Comparison of Named Diet Programs Finds Little Difference in Weight Loss Outcomes
http://nl.wikipedia.org/wiki/Meta-analyse

 

 

 

2016-11-07T10:43:41+00:00 By |Artikelen|0 Comments

About the Author:

Je Eigen Coach levert objectieve en onderbouwde informatie over voeding, training en lifestyle.