5 Eigenschappen van een succesvol voedingspatroon.

 

1. Persoonlijke voorkeur.

Er zijn ontelbaar veel dieetvormen. Uit de praktijk blijkt echter het dat het beste voedingspatroon, het voedingspatroon is dat je kan volhouden.

Eet dus voornamelijk wat je lekker vindt, waarbij je je prettig voelt en op tijdstippen die voor jou goed uitkomen, dit zorgt ervoor dat het voedingspatroon makkelijker vol te houden is.

2. Bevat zowel de macro- als micronutrient doelen.

Calorieën zijn uiteraard belangrijk als het om het behouden van een streefgewicht gaat. Of je nu wilt afvallen, aan wilt komen of je huidige gewicht wilt behouden: het is noodzakelijk dat je een idee hebt van je caloriebehoefte en de hoeveelheid calorieën die je dagelijks binnenkrijgt.

Daarnaast zijn ook micronutriënten zoals vitamines, mineralen en sporenelementen binnen een voedingspatroon van belang.

Vitamines en mineralen zijn onmisbaar voor een goede gezondheid en normale groei en ontwikkeling. Ze leveren geen energie. Overigens komt in Nederland een vitaminetekort vrijwel niet voor. Wel hebben sommige groepen mensen zoals jongeren, zwangere vrouwen en vegetariërs extra vitamines en mineralen nodig.

3. Geen onnodige voedselrestricties.

Werp geen onnodige barrières op voor jezelf.
Mocht je intoleranties of allergieën hebben voor bepaalde producten: eet deze producten dan niet.
In de westerse wereld zijn er maar weinig mensen lactose intolerant. Mocht je toch klachten ervaren als je zuivel consumeert: kijk dan bijv. voor een ander product met een vergelijkbaar macronutrient profiel.

Belangrijk is dat je jezelf niet tekort doet. Mocht je denken dat je klachten ervaart bij het consumeren van een product: laat dit dan testen door bijv. bloedonderzoek te doen. Veel mensen hanteren een zogenaamd eliminatiedieet (waarbij ze producten weglaten om de oorzaak van klachten te achterhalen) maar dit is vrij onbetrouwbaar. Zorg voor uitsluitsel zodat je duidelijk weet wat je wel en niet kan eten zonder klachten te ervaren.

4. Makkelijk.

Het is aan te raden om je voedingspatroon zo simpel mogelijk in te delen. Concentreer je op maaltijden die je snel kan maken en makkelijk te verpakken zijn. Kijk ook naar de houdbaarheid: wil je voorbereid op pad gaan in de ochtend dan zullen producten vaak enige uren (en in een warme omgeving) buiten de koelkast verblijven. Houd hier rekening mee.

Uiteraard dienen mensen met kinderen, en vaak weten zij uit ervaring wat hiervoor de beste manier is, ook rekening te houden met de bereiding van de maaltijden van de kinderen. Kies voor verantwoord en makkelijk. Vaak hebben mensen hun eigen gewoontes ontwikkeld op dit gebied en is dit dus een situatie die sterk afhankelijk is van de gezinsgrootte en agenda’s van de inwonenden.

5. Vol te houden op de lange termijn.

Elke concessie die je bij het inrichten van je voedingspatroon moet maken verhoogt de kans op falen. Richt je voedingspatroon slim en efficiënt in zodat je dagelijkse leven en functioneren wordt ondersteund i.p.v. tegengewerkt door je nieuwe voedingspatroon.

Afvallen kunnen we allemaal.
Op lange termijn een positieve relatie met je voedingspatroon onderhouden, dat is pas lastig.

Instagram: jeeigencoach

Hulp nodig bij het samenstellen van een duurzaam voedingspatroon om af te vallen of juist aan te komen?
Stuur een mail naar info@jeeigencoach.nl en misschien werken wij binnenkort samen aan jouw doelen!

Maurice.

2015-08-26T20:19:41+00:00 By |Artikelen|0 Comments

About the Author:

Je Eigen Coach levert objectieve en onderbouwde informatie over voeding, training en lifestyle.

Leave A Comment